Followers, thanks

Followers

Kandungan PM

Bab 1: Wulan: Aini Melati @ Wulan... Aku adalah Wulan. (penamat di tempat yang sama)
Bab 2:BakriKameel b.Badrulhisyam...Aku adalah Kameel.(Penamat di tempat yang sama)
Bab 3:Zara Orkhid Bt Desa..Aku adalah Zara
(Penamat di tempat yang sama)
Bab 4:Dunia Derita (sambungan di penamat yang sama)
Bab 5;Seindah Pertemuan.
Bab 6:Bulan yang tercalar
Bab 7:Bulan yang terus berdarah.
Bab 8:Bulan yang tersenyum.
Bab 9:Gemilau Cahaya Bulan.
Bab 10: Rembulan Cinta

Thanks for visiting...

Blog Nora Fuad

Blog Nora Fuad
Blog Nora Fuad, sila klik. Tq

About Me

My photo
pernah belajar mass com, edu...older of 4 siblings.Married to Fuad Halimi.Ex teacher to MGS Klang,MGS KL,SMK Tunku Putra,Langkawi. Ex Student SMK Sultanah Bahiyah,SMK Mahsuri Langkawi,UKM dan UM.

Novel pertama Okt 2010

Novel pertama Okt 2010
NOVEL PERTAMA OKT 2010... Link info novel, sila klik gambar.TQ

NOVEL KE 2

NOVEL KE 2
NOVEL KE2, FEB 2011, Info sila klik di gambar. TQ

Tuesday, August 9, 2011

Bab 6: petikan 1


BAB 6: BULAN YANG TERCALAR
1
            Di luar, kedengaran Eva menyanyikan lagu riang dalam Bahasa Perancis.
Là pour moi, comme un ange après la nuit
seras-tu là pour moi, un ami qui suit ma vie
pour tout ce temps qui passe, de l'enfance au paradis
seras-tu là pour moi

Si j'ai besoin de toi, me tiendras-tu par la main
conduiras-tu mes pas, pour me montrer les chemins que
font les grands comme toi,
Vers qui, vers quoi, je ne sais pas 
Zara mengamati lagu Perancis yang bermaksud I will be there for you yang dinyanyikan oleh Eva. Maklumlah, orang yang tengah sarat diarak cinta. Semuanya indah dan berwarna pelangi belaka. Eva mencuba menghayati kembali lirik lagu yang diulang nyanyiannya oleh Eva. Zara sengaja menterjemahkan lirik lagu tersebut di atas sehelai kertas dengan berbaring malas di atas katilnya. Dia akan cuba menterjemahkan lagu tersebut agar memantapkan lagi pengetahuan Bahasa Perancisnya dan Inggerisnya. Lagipun, Zara ingin sekali menyelami isi hati Eva yang bernyanyi riang.  Bidang penterjemahan ini juga merupakan salah satu bidang pengkhususan Zara semasa melengkapkan pengkhususannya dahulu semasa Mastersnya di Vannes dahulu, selain daripada  Pengkhususan Perhubungan Antarabangsa.
‘Boleh tahan juga senikata lagu ni! Jiwang. Hah! Orang tengah hangat dengan perasaan, katakan! Tengah angau satu badan! Langau satu badan!’ Hati Zara berbisik sendiri lagi. Perkataan ‘langau’ satu badan biasa mereka gunakan bagi menggambarkan kecelaruan perasaan ketika jatuh cinta! Entahkan, dia sendiri tengah angau atau langau? Dia terasa bagaikan berada di awangan bersama kenangan bersua dengan Erwan. Tapi tidak akan mungkin, hanya sekali pertemuan lelaki persis Aaron Aziz, dramatis dari Pulau Singa, Singapura, jiwa perempuannya sudah terbuka menerima cinta palsu lelaki tanpa mengira ‘siapa sebenarnya dia?’ Adakah dia akan mulai mengusir banyak persoalan mengenai Erwan seperti benarkah dia belum berteman? Siapakah sebenarnya dia?,  sebelum menyerahkan cintanya?
            Terdengar pintunya diketuk seperti selalu. Panggilan namanya kedengaran perlahan, mengusik cuping telinga. Dia menjawab sekadar membiarkan alunan melodinya singgah ke gegendang telinga Eva.
        “Masuklah.”
            Tiada jawapan. Juga tiada tanda Eva akan menerobos masuk ke biliknya. Zara mengulangi. Kali ini dengan nada yang lebih kuat.
“Masuklah Cik Eva.” Tiada tanda Eva mendengar lagi.
Miss Eva, please come in.” Kali ini dengan nada yang lebih kuat.
Pintu terkuak. Wajah ceria Eva dengan senyuman terus menerpa Zara dengan soalan ‘cepu emasnya’ “Apa yang you rasakan tentang dia?”
            “Dia? Siapa?” Zara hanya berpura-pura bertanya. Dia menyedari persoalan itu ditujukan buat satu-satunya lelaki jemputan khas mereka, Erwan.
            “Eh kura-kura dalam perahu pulak…” Eva mencelah lagi.
            Zara hanya ketawa. Dia sedar, bunyi pantun pendek itu akan bersambung dengan ayatnya, “Pura-pura tidak tahu.”
            “You cakap pasal Zariff ke? Kan I dah kata, I tak ada feeling apa-apa? Apa lagi you nak tanya? Dia dah lama mati dalam fikiran ataupun angan-angan I.”
            “La. Bukan dia, I tau la, you dah tak angau, tak langau dengan dia tu. I cakap pasal orang la.” Eva mencebik.
            “Mana ada orang lain pulak?” Zara masih lagi mengelak daripada berbicara soal Erwan.
            “Bukan dialah.. si Erwan tu?”
            Zara mencebek bibirnya. Sengaja dia memperlakukan begitu dengan harapan si Eva tidak akan mengasaknya terus dengan perbagai soalan tentang Erwan.
            So, are you really want to know what I feel about him?”
            Ya la, cik puteri ooi! Tentulah nak tahu.. Ada rasa apa-apa tak? Love at first site, maybe?
            “Belum sempat rasa Eva. Baru pertama kali jumpa, hanya dapat mencium baunya. Baunya sedap, macam spice. Bau rempah. Boleh buat kari atau percik. Satu lagi, baru juga dapat lihat sahaja. Sempat belik-belik dan tilik-tilik saja kot. Okaylah kot kalau jawapan berteraskan dua pancaindera, telinga dan mata. Rasa, entahlah. Mungkin rasa akan rasa seperti kicap ke, pahit ke, manis ke, masam ke?.. Cinta?...” Belum sempat Zara menghabiskan ayatnya, dia terasa lengan kanannya dicubit dengan kuat.
            “Adui… sakitlah Eva. Ingat tangan orang ni besi ke?”
            “Hai! Ya la. Hari tu, I dengar you juga yang kata, tangan you besi, beruratkan dawai.”
            “Besi, besilah juga. Dawai, dawailah juga. Kalau sudah naik ketamnya yang sebesar lengan, sakitlah juga.” Eva hanya ketawa, dia sedar cubitannya tadi agak kuat sehingga meninggalkan kesan kemerah-merahan di lengan kanan Zara.
            “Belum kenal dia Eva, macam mana I nak jawab. Tengoklah macam mana? Macam disebut peribahasa, tak kenal maka tak cinta!”
            “Ya la. I faham. Ekpresi pertama macam mana?”
            “Hmm.. you tahu tak Eva, you ni kan lagi teruk daripada mak I. Sekurangnya mak I pun tak akan bertanya tentang seorang lelaki setelah banyak kali  I jumpa seseorang lelaki tau. Ini baru kali pertama. Entahlah Cik Eva.”
            “Tak kisahlah Zara… Teruk ke… sakit ke… Koma ke…I nak tahu juga. Apa perkataan pertama you bagi menggambarkan diri dia?”
            “Okay… okay.. Itu perkataan pertama. Yang kedua  paling penting pada I, dia tu tak sombong. You tahukan I paling tak suka kalau jenis orang yang menyombong diri. Angkuh. Ego. Dia seorang saja yang betul. Orang lain semuanya tak bagus.” Zara mengungkap perkataan yang acap kali dinyatakannya.
            “You tujukan pada siapa ni Zara. You rasa I dan Jeremy sombong ke?”
            “La. Sejak bila pulak yang you ni sensitif sangat ni. I tak tujukan kepada siapa-siapa. Realitinya begitulah. Mak I dah pesan, jangan meninggi diri. Allah tak suka orang yang ego. Orang yang ego sentiasa melihat kelemahan diri orang lain dan hanya fokus kepada kebaikan dirinya sendiri. Macam dia sorang je yang bagus. Orang lain semuanya tak bagus. Ada kelemahan.” Eva nampaknya bersetuju dengan kata-kata Zara. Dia mengangguk sambil ibu jarinya kepada Zara, menunjukkan sebagai tanda, baik atau bagus.
            “Apa tandanya kalau orang tu sombong ikut firasat you.”
            Zara berhenti sejenak. Dia sedang memikirkan perkataan yang sesuai bagi menggambarkan maksud perkataannya. “Sombong ni, contohnya kalau bercerita, melibatkan semua gerak bahasa tubuh.”
            “Okay. Bahasa tubuh! Body language lah ni. Macam mana pulak?”
            “Keningnya terangkat. Matanya tidak berkelip. Kepalanya ditegakkan, lehernya tegak, seolah meminta perhatian apabila bercerita. Nada suaranya meninggi, meminta pendengar memberi sepenuh perhatian kepada ceritanya sahaja, seolah hanya dia ‘yang tahu’.”
            Eva mengangguk kecil, “Tapi kawan…, apa bezanya jika sekadar berkongsi cerita?”
            “Kalau berkongsi, matanya berkeadaan biasa, nadanya rendah, Perkataannya kadangkala terhenti, seolah memberi jalan kepada orang lain berkata-kata. Ada pause. Cara duduknya tidak tegak, seolah berkeadaan santai. Keadaan biasa.”  Zara menerangkan kepada Eva, yang begitu tekun mendengar.
            Eva mengangguk lagi. “Setuju.” Dia menjawab perlahan. “Jadi you rasa Erwan tu tak sombong lah.”
            “Tak. Dari cara dia bercerita, dia sangat merendah diri. Cara dia bercerita lebih kepada dia berkongsi pengalaman mengembara. Apatah lagi, kita juga pernah pergi ke tempat-tempat tu.”
            “Ooo.. Jadi, dari satu segi, Erwan sudah dapat mata lah?”
            “Mata apa?”
            “Markah!” Eva menjawab sambil ketawa.
            Zara hanya ketawa. “Ingat kuiz ke?”
            “Habis you tak ada rancangan untuk menjadi kaya la?”
            “Kaya?”
            Kata-kata Eva menjadikan Zara terus merenung wajahnya, tajuk apa pulak ni. Agak tersasar daripada tajuk bicara mereka sebelum ini. Zara merenung kembali teman serumahnya. Eva yang memakai seluar panjang berwarna coklat dan berbaju t-shirt berwarna merah jambu, di tengah t-shirt bertulis, Penang terus ditenungnya. Dia pelik dengan soalan yang berbaur dengan tanda soal.
            “Maksud you?”
            “Ala, biasa la. Orang kayakan mesti sombong!”
            “Hello kawan. Pada ada disebut dalam mana-mana buku perundangan, mahupun buku ‘menjadi kaya dan ternama’ yang orang kaya mesti sombong. Kalau nak menyombong tak payah jadi kaya, yang papa kedana pun boleh sombong ke tahap gaban juga. Dia yang berbasikal contohnya melihat orang yang berjalan kaki sebagai miskin, dia kaya sedikit.”
“Ya logik juga. Orang kaya tak semestinya sombong. Orang biasa pun boleh menunjukkan sikap sombong.”
“You pernah dengar nama Mukesh Ambani kan?”
“Amitash Bachan, pernah lah dengar.” Eva menyampuk dengan ketawa besar.
 Zara terus bercerita. “Tak pernah dengar nama tu? Dia adalah jutawan India. Mukesh Ambani ni,  lelaki yang ke empat terkaya di dunia,  siap membina rumahnya  setinggi 37 tingkat lagi, bernilai lebih 3000 juta, masih boleh bersikap tidak sombong. Dia dikatakan hanya bersikap down to earth. Jadi sombong bukanlah satu pilihan wajib apabila menjadi kaya dan berharta.”
            “Ya lah ustazah. Faham. Moralnya, kalau nak menyombong, miskin pun boleh sombong, tak payah jadi kaya raya.” Mereka ketawa berderai bersama.’ Pandai juga si Eva ni bercakap macam orang Islam.’ Zara bermonolog sendiri.
            “Cerita-cerita kaya ni mengingatkan I pada Mak Amnah. Ibu mertua Kak Wulan. Keluarga Abang Kameel biarpun orang berada, mereka tu okay je. Tak ada langsung ciri-ciri sombong. Mereka sangat merendah diri. itu yang membuatkan I rasa sangat suka dengan keluarga mereka. Kata Mak Amnah yang I boleh ingat, hanya ilmu yang akan meninggikan darjat manusia, bukannya harta benda. Kalau tak berilmu, sebanyak manapun harta yang ada, masih tidak dikategorikan sebagai kaya.”
            “Betul I setuju. Keluarga I pun kata begitu. Kalau harta keluarga setinggi Gunung Everest pun, tak ada ilmu, lama-lama habis harta tu.”
            Zara mengangguk lagi. Fikirannya menerawang kepada Mak Amnah.
            “Kenapa pulak dengan you? Apa dalam fikiran you Zara?” Eva menyoal balik, dia pasti, terdapat sesuatu yang difikirkan dalam kepala temannya.  
“Mak Amnah. Sekarang kata Kak Wulan, dia tak berapa sihat. Risau sangat I dengan kesihatannya. Sekarang I nak tengoklah kalau ada pesanan Kak Wulan di fb.”
Belum sempat Zara  melihat message yang tertera di peti simpanan nya, dia segera disapa Eva, “Zara, jom kita mengintai wall Wan, kita tengok dengan apa yang ada di sana.” Perkataan wall  difahami Zara, bagi merujuk kepada pernyataan yang terdapat di paparan fb milik Ewan. Segera dia menekan ke perkataan profile, dan menaip di ruangan kosong di sana, dengan perkataan All-E-one iaitu nama samaran yang digunakan Erwan. Mereka sama-sama mengintai senarai panjang yang tertera di sana. Zara menekan klik di bahagian, info.
“Hai, perahsia je si Erwan ni, kosong je maklumat dia.” Zara segera melepaskan perasaan geramnya. Biasanya individu atau teman fb akan memasukkan maklumat ringkas agar teman-teman fb yang lain dapat mengenali diri seseorang atau latarnya. Zara hanya memandang kosong maklumat yang tertera di paparan informasi Erwan.
“Tu la, ada ke, hanya tulis, jantina, lelaki. Nama keluarga, saudara, relationship semuanya kosong.” Zara juga terasa sesak. Nampaknya tiada cara mudah untuk mereka memperolehi maklumat  tentang lelaki ini yang sudah bertukar menjadi ‘tajuk lelaki misteri’.
“Maklumat education and work pun kosong juga. Bahagian aktiviti pun tidak bertulis apa-apa. Agaknya, dia tak mahu orang lain mengetahui tentang dia tak? Apa sangat yang dia rahsiakan? Peliklah orang ni?” Tiba-tiba Zara disinggahi perasaan pelik terhadap Erwan. Tetapi dia mengerti sangat, Erwan yang berkawan rapat dengan Jeremy, tentunya mempunyai latar pendidikan, pengalaman yang baik sehingga membolehkan Jeremy cuba memperkenalkan kepada Zara. Mereka berdua bahkan banyak mengembara bersama.
“Macam ni, susahlah kita nak spy on him Zara?” Eva mencelah walaupun sejak tadi hanya berdiam diri sahaja.
“Itulah Eva, macam mana ya? Kita tengok, apa yang ada di paparan wall dia. Mungkin kita akan bertemu dengan klu!”
“Entah-entah dia yang jadi spy!”
“Spy.James Bond!” Eva menyampuk.
“Kalau Melayu bukan James Bond, tetapi Jebon.” Zara menghabiskan kata-katanya dengan ketawa. Perkataan Jebon ini mengingatkan dia ketika dirinya masih kecil lagi. Ibunya selalu mengugut akan meninggalkan dia di hutan di belakang rumah jika dia berdegil, supaya jebon akan menggigitnya.
Cuup Zara. Tak pernah dengar perkataan ni pun, Jebon tu apa benda?” Wajah Eva menggambarkan dia benar-benar tidak dapat memahami perkataan itu.
Zara hanya ketawa terus. “Bukan benda lah amoi. Jebon tu binatang, rupanya macam musang, tetapi kecil sikit. Kalau malam-malam, dalam hutan, dia akan berbunyi bising. Makanannya biasanya ayam, burung. Selalu curi ayam orang.”
“Hmm.. Ada ke? Betul ke?’
“Entahlah Eva. I pun tak tahu.” Zara terus menyambung ketawanya lagi.
“Cepatlah. Kata tadi nak spy wall Erwan!”
Segera Zara menggerakkan titikus komputer ribanya menuju ke perkataan wall, tertera banyak sekali tertera perkataan-perkataan hikmah. Dia menggerakkan paparan wall untuk mencari sebarang tajuk atau cerita peribadi seperti yang biasa dikisahkan di fb. Nampaknya, Erwan langsung tidak bercerita mengenai kisah peribadinya, jauh sekali memperkatakan tentang hal orang lain.
“Wah. You dengar I baca ni Zara, bunyi macam best giler.  Whether we ended-up, or just ended, as lovers; the real beneficiary of the gift of love is always the giver. In the end, the love that we give, is the only love that we keep. Semacam je bunyinya ni, dah jatuh cinta ke dia dengan you?” Soalan Eva seolah memancing di cuping telinga Zara.
 “Eh macam senang sangat dia nak jatuh cinta dengan I. You ni kan kadang-kadang bertindak macam orang tak sekolah tau. Jangan sekadar sepotong ayat, you sudah buat cerita yang dia angau satu badan dengan I. Tak ada mak ‘langau’ kalau setakat bertemu sekali. Jangan gosip yang bukan-bukan. Tak ada skandal tau! Nanti malu I tau.” Zara membela diri. Dia tidak mahu, kerana hanya sepotong ayat yang pendek, Erwan dikaitkan sudah jatuh cinta dengan  begitu mudah terhadap dirinya.
“Hah, tengok ni pulak, Everyone is a gifted, but some people never open their package. Wow, so sweet.” Eva membaca lagi perkataan yang tertera di wall fb All-E-one.
“Entah-entah dia sudah ada buah hati?” Zara sekali lagi menduga.
“Tak ada. I dah confirm dengan Jeremy. I tak buat nanya you la Zara. Memang sah tak ada gf.” Eva memujuk Zara terus, mencuba menyakinkan dia lagi tentang Erwan. Zara hanya tersenyum sendiri. Mereka terus membaca paparan yang terdapat di wall Erwan.
“You tengok ni Zara, satu lagi yang menarik, Confident' is when 'you' are in control; 'accident' is when 'god' takes over! Betul juga kata-kata dia. Keyakinan apabila kita yang dapat mengawal sesuatu perkara. Sesuatu yang luar biasa atau tidak terkawal, dianugerahkan Tuhan. I rasa dia ni geniuslah.” Eva terus bercerita tanpa diminta. Zara terasa jantungnya sedikit berdebar. Ialah, berutusan dengan lelaki yang agak berahsia menjadikan dirinya berada dalam status, ‘skeptis’, ragu-ragu sekali dengan keikhlasan Erwan untuk mengenali dirinya.
“Genius, mungkin. Dapat tengok dia pun macam orang terpelajar. Tapi I dah mula ragu-ragu Eva.”
“Ragu-ragu? Apa yang you ragu?”
“Dia macam perahsia sangat. Mungkin dia mempunyai pengalaman hidup yang sukar menjadikan dia sinis dan berahsia orangnya.” Zara mulai lebih merasa curiga. Keraguannya dengan sikap lelaki bertambah darjahnya. Perahsia! Entah apa rahsia yang tersembunyi sangat di sebalik sebuah nama itu. Erwan! Tanpa nama bapa! Tanpa nama ibu! Tanpa nama saudara! Hanya Erwan dan nama samarannya All E-One.
“You tengok ni Zara, ada lagi yang berbunyi intelegensia. Hmm.” Intelengensia mengingatkan Zara kepada Zariff Iskandar. Dia juga jaguh intelegensia! Tapi mengapa namanya tiba-tiba muncul kembali! Pelik!
Cuitan lembut di lengan Zara membawa dia kembali menatap wall Erwan. Kedua mereka sama-sama memandang perkataan yang tertera di skrin.


Bersambung di buku....

No comments:

Post a Comment