Followers, thanks

Followers

Kandungan PM

Bab 1: Wulan: Aini Melati @ Wulan... Aku adalah Wulan. (penamat di tempat yang sama)
Bab 2:BakriKameel b.Badrulhisyam...Aku adalah Kameel.(Penamat di tempat yang sama)
Bab 3:Zara Orkhid Bt Desa..Aku adalah Zara
(Penamat di tempat yang sama)
Bab 4:Dunia Derita (sambungan di penamat yang sama)
Bab 5;Seindah Pertemuan.
Bab 6:Bulan yang tercalar
Bab 7:Bulan yang terus berdarah.
Bab 8:Bulan yang tersenyum.
Bab 9:Gemilau Cahaya Bulan.
Bab 10: Rembulan Cinta

Thanks for visiting...

Blog Nora Fuad

Blog Nora Fuad
Blog Nora Fuad, sila klik. Tq

About Me

My photo
pernah belajar mass com, edu...older of 4 siblings.Married to Fuad Halimi.Ex teacher to MGS Klang,MGS KL,SMK Tunku Putra,Langkawi. Ex Student SMK Sultanah Bahiyah,SMK Mahsuri Langkawi,UKM dan UM.

Novel pertama Okt 2010

Novel pertama Okt 2010
NOVEL PERTAMA OKT 2010... Link info novel, sila klik gambar.TQ

NOVEL KE 2

NOVEL KE 2
NOVEL KE2, FEB 2011, Info sila klik di gambar. TQ

Tuesday, August 9, 2011

Bab 5: petikan 1


BAB 5 : SEINDAH PERTEMUAN
1
Bandar Perth seolah mengejek Kameel yang singgah lagi ke sini. Bayu yang bertiup dan mencium jasadnya dirasakan mengejek terus! Awan yang memayungi juga seolah menginjak senyuman sinis! Malah mentari yang menyinar pun terasa bagaikan mempersendakan akan dirinya! Kameel terasa diperolokkan oleh masa lalunya sendiri! Memori lama seolah menyiksa mindanya terusan. Dia kalah dengan cerita dukanya sendiri!
Sudah agak lama dia tidak mengenjakkan kakinya ke bandar penuh emosi ini. Segalanya kelihatan masih baru kepada Kameel! Masih Bandar Perth yang menganjur sepanjang Sungai Swan seolah mengejek lelaki ini dengan penuh pilu! Dia terasakan bagaikan seluruh bayu yang bertiup mengatakan, “Mel bodoh. Mel telah ditipu! Yang Mira tidak akan bertemu Mel lagi.” Kameel hanya duduk diam, di sisinya Bee yang sedang leka menyaksikan pemandangan di luar tingkap. Pandangan mata hati Kameel hanyalah kelam. Hitam. Kelabu. Tanpa  Yang Mira.
Kameel seolah masih tidak dapat melupakan Yang Mira. Walaupun dia masih berada di Perth, fikirannya seolah kelat. Bandar Perth dahulunya sering menjadikan hati gundahnya gembira, kerana di sini, adanya Jamie@Yang Mira@Jamilah. Dia seperti ‘Orang yang mabuk kepayang.’ Dia seperti tidak dapat mempercayai yang Jamilah, yang sekian lama dinanti, tiba-tiba di saat akhir garisan masa, tidak dapat muncul di Perth. Kata-kata akhir Bee seolah menyiksa dia. Berasak dalam fikirannya. “…tidak …” Perkataan-perkataan lain seolah tidak lagi penting. Membayangkan dengan satu perkataan, ‘tidak’ menjadikan seluruh tubuhnya lesu. Dia tidak pasti kenapa dia akan beraksi begitu! Dia bukan lagi lelaki dalam usia dua puluhan! Dia sudah menjadi bapa kepada dua orang remaja! Dia adalah lelaki matang yang sarat dengan inspirasi! Dia membiarkan mindanya dikuasai hatinya sendiri! Dia sudah ada Wulan sebagai ‘dewi asmaranya’. Mengapa dan kenapa dia memerlukan Yang Mira lagi!
Perth menjadi satu bandar yang menyeronokkan jasad Kameel suatu ketika dulu. Perth bagaikan ‘laman syurga’ yang menyatukan cinta. King’s Park, Botanic Garden, Sungai Swan, Pelabuhan Fremantle tentulah tidak akan sama tanpa Yang Mira. Hanya dia, akan membawa kerinduan terhadap Perth ini dan memberi makna!
So bagaimana Mel?” Soalan Bee membawa Kameel kembali semula ke alam realitinya. Alam fantasi barangkali lebih sejahtera kepadanya. Alam fantasi akan membawa dia kembali kepada Jamie. Kembali bermaya dengan merapatkan cintanya kepada Yang Mila kembali. Mereka menjadi satu kembali. Dia dan Yang Mira menjadi satu.
“Maksud you?” Kameel menyoal Bee kembali. Dia dapat merasakan ingatan dan kalbunya hilang di sebalik memorinya terhadap Yang Mila.
“Kita jadi ke nak ke  Darwin dulu esok.  Atau you nak rehat dulu, kita tunggu Jamie datang sini. Dia kata, kalau auntienya okay sikit, dua-tiga hari dia mungkin akan datang ke sini juga. You tak ada masalahkan, menunggu dua tiga hari lagi?”
No problem Bee. Not at all.” Kameel segera teringatkan Hilman, dia tahu rakan kongsinya di Kuala Lumpur akan dapat menguruskan syarikat dengan baik. Melihat potensi pasaran daging impot di sini adalah satu fardu kifayah untuk kesejahteraan umat Islam di Malaysia. Dia telah meneliti laporan dan informasi mengenai sebuah syarikat Malaysia di Darwin. Mereka bertiga mahu meninjau potensi pasaran dan perkhidmatan syarikat ini sebelum meneruskan hasrat mengimpot daging segar Australia ke Malaysia.
“Itu kalau keadaan di sana okay. Dia kata lagi, dia tak dapat berjanji. Tapi dia minta kita ke Darwin dulu. Lihat bagaimana potensi syarikat itu di sana.” Bee menerangkan kepada Kameel. Dia dapat menilai situasi aneh Kameel. Sebagai ahli perniagaan yang dianggap sudah berjaya, sepatutnya Kameel lebih kelihatan fokus. Dari air muka Kameel, Bee dapat mengagak Kameel agak keliru atau lebih dekat lagi, sadis! Wajah biasa jika dilihat dalam filem Malaysia, wajah hero yang ditinggalkan heroin!
Bee dapat merasakan banyak sekali fikiran nakal yang menerawang dalam minda Kameel. Mungkin, jasad Kameel dapat dilihat di sini, memorinya, emosinya entah menerawang jauh sekali.
“You bimbangkan Wulan ke? I’m sure she’ll be okay.” Sengaja dia menyakat Kameel. Dia sedar, mungkin bukan Wulan yang sedang sarat berada di fikiran Kameel. Seandainya benar Kameel bimbangkan Wulan, tentunya, Kameel tidak akan meninggalkan Wulan bagi meneruskan usahasama perniagaan mereka. Barangkali Kameel boleh meminta rakan kongsinya Hilman ke sini bagi bertemu Bee dan Jamilah.
“Thanks Bee. Wulan sudah okay. Ada adik I, Hani yang tengokkan dia. You fikir macam mana?” Kameel segera berfikiran positif. Mana mungkin ahli perniagaan sepertinya akan membiarkan jasadnya dikuasai emosi yang melemahkan dia! Mata sepet Kameel segera bertaut dengan sepasang mata Bee, yang seolah sama cara pandangannya. Agaknya darah Korea yang mengalir dalam setiap urat tulang-temulang Kameel menjadikan dia serasi dengan Bee Trise yang juga membawa genetik bangsa Cina dalam darahnya. Bukankah Korea dan Cina terdiri daripada satu rumpun darah yang sama?
“I rasa beginilah Mel. Kita bincang dulu. Tunggu sehari. Tengok apa keputusan Jamie. Kalau okay, kita tunggu dia datang. Kalau dia masih tak boleh datang dalam tiga hari ni, kita akan ke Darwin tanpa Jamie. Kalau ditangguhkan lama-lama, susah juga. Kita sudah pun berjanji dengan pihak Global.”
“You nak makan dulu ke, macam mana?”
“Tak apa Bee. Kita ke Hilton saja. I pun nak telefon keluarga dulu. Perlu bertanya tentang mak I. Wulan juga. Kita jumpa esok pagi saja. I’ll be ready by tomorrow.”
Dua puluh lima minit perjalanan daripada Lapangan Terbang Perth bagaikan tidak terasa. Hotel Parmelia Hilton di Perth terletak betul-betul bersebelahan dengan Convention Centre, sejajar di Jalan Mill. Perjalanan berkereta itu walaupun hanya mengambil masa 20 minit, terasa bagaikan sekurun lamanya. Masa seolah berhenti berdetik, pada detik, Kameel menerima khabaran, Yang Mira tidak mungkin menjejak bumi Perth lagi.
“Okay Bee. Kita jumpa esok pagi. You datang ambik I. My regard to your husband.” Kameel segera menghulurkan  tangan kanannya menyalami tangan kanan Bee. Senyuman segera bertaut.
Kameel segera mendaftarkan dirinya di kaunter Hotel Parmelia Hilton. Lantai marmar berwarna kekuningan cair keemasan, digabungkan dengan warna coklat pekat bercorak bulatan, segera  menarik pandangan mata Kameel. Lantai yang menggambarkan kemewahan ini bagaikan mengalukan kedatangan para tetamunya dengan berani. Berlatarkan lelangit hotel yang berwarna beige, dengan dilengkapkan kaunter berwarna keemasan yang gelap, dia bagaikan terpukau menyaksikan hotel ini lagi. Ruang lampu di bahagian tengah langit di rumah tamu ini bagaikan memberi ruang kecerahan yang mencukupi. Terasa tenang dan damai.
Agak lama juga dia tidak singgah ke hotel ini. Barangkali sudah dua tahun. Kali terakhir dia ke Perth, dia berada di hotel yang lain. Ternyata pengubahsuaian yang dilakukan di hotel ini, berjaya lebuh mengindahkan lagi Hotel yang bertaraf lima bintang ini. Segera bagasinya dibawa Bell Boy ke bilik Queen guest room. Segera Kameel membayar upah kepada pelayan lelaki tadi.
Dia meletakkan bagasinya dan memunggahkan baju-bajunya ke dalam almari. Dia menyelak langsir yang berwarna coklat, agar dia dapat menikmati pemandangan di luar sana. Dia segera beredar ke balkoni. Langit kelihatan cerah. Kumpulan awan berarak tenang di waktu petang di Perth. Berlatarkan langit biru, dia tiba-tiba terasa syahdu. Ternyata dia sanggup meninggalkan siisteri yang baru sahaja melepasi ‘maut’ takkala membawa zuriat dalam ruang falopiannya. Dia sanggup pula meninggalkan ibunya yang mengidapi penyakit Alzheimer. Dia sanggup juga meninggalkan kedua anak-anaknya, Ris dan Nina di bawah jagaan Hani, semata-mata dalam mengharapkan pertemuannya semula dengan Jamilah. Kejamkah dia? Agaknya dalam situasi ini, dia terlalu mengikuti kata hati! Dia tidak lagi rasional!Kameel terasa seperti bermain api! Tidakkah dia takut seandainya jarinya akan terbakar nanti! Atau lebih teruk lagi, hatinya bakal terbakar lagi! Pun begitu, dia berfikiran positif, tujuannya jelas, mereka bertujuan berkongsi perniagaan.
Dia mengintai jam tangan di tangan kanannya. Jam menunjukkan jam 4.45 petang di Perth. Juga 4.45 petang di Malaysia. Dia mendail telefon segera, berhasrat mendengar suara manja sang isteri. Panggilan bersahut.
“I dah sampai ke Perth. Lusa pagi baru akan ke Darwin.”
Suara lunak yang menyambut dan memberi khabaran tentang situasi di Malaysia bagaikan menghilangkan kekusutan lama yang bertakung dalam tambatan hatinya. “Alhamdulillah. Di sini semua okay. Abang jangan risau ya.”
“Wulan okay?”
“Okay bang. Jangan risau. Abang buat apa sahaja yang perlu. Hani ada di sini. Minggu depan baru dia bekerja.” Jelaslah semuanya kelihatan terurus dengan baik sekali walaupun ditinggalkan kira-kira 4162 kilometer atau 2248 batu notika. Wulan ternyata dapat menjaga keselamatan hartabenda, rumahtangga dan seisi keluarga dengan baik sekali peninggalannya. Benarlah seperti pepatah Joe Murray, “In marriage should a duet. When one sings, the other claps.” Wulan sentiasa menyokong dia tanpa mengira apa juga keputusan baik dalam perniagaan ataupun dalam kehidupan harian mereka. Fikiran Kameel sentiasa berhati lapang dengan sokongan padu isterinya.
“Ris dan Nina okay? Mak okay?” Kameel tiba-tiba teringatkan kedua anak gadisnya yang lincah.
“Baik sangat. Ris macam biasa bang, mahukan baju t-shirt yang berwarna biru…”
“I tahu, Nina warna merah.” Kameel segera menyampuk, dia faham benar dengan warna kesukaan anak-anaknya.
“Wulan?”
“Apa-apa yang abang beli tentulah sesuatu yang elok pada Wulan.” Kameel terpampan lagi. Sejak perkahwinan mereka, Wulan semangnya tidak pernah meminta yang lebih-lebih. Dia merupakan isteri yang sentiasa bersyukur dengan segala nikmatNya.
“Nanti Wulan kirim salam dengan Hani, Ris dan Nina ya. Peluk cium I untuk mak ya. Jaga diri ya, jangan buat kerja-kerja berat, Wulankan baru sahaja dibedah.”
“Ya bang, Insya-Allah. Janganlah abang risau.” Panggilan ditamatkan. Agak aneh mendengar Wulan memanggilnya ‘abang’ sedangkan dia sendiri masih membahasakan dirinya ‘I’ dan ‘you’. Pada Kameel, panggilan ‘abang’ agak klasik dan hanya sesuai digunakan di kampung-kampung dan bukannya kepada tokoh korporat sepertinya.
Perasaan bersalah terhadap Wulan semakin menghimpitnya. Dia semakin bimbang untuk bertemu Jamilah kerana dia khuatiri perasaan ‘asmara’ lamanya itu masih kekal bersama dirinya! Apa akan terjadi jika Jamilah juga menyambut ‘tepukannya’ nanti! Bersediakan dia menghadapi dua dunia cintanya? Cinta terhadap Jamilah? Dan kasihnya terhadap keluarganya? Sanggupkah dia mengkhianati kasih terhadap Wulan?
Malam yang meremang senja dan bertukar menjadi malam yang tua, menjadikan dia rasa perlu merehatkan dirinya bagi menikmati makan malamnya di Adelphi Steakhouse, yang terletak di tingkat bawah Hotel Hilton ini. Wajah lelangit dan lantai yang berwarna merah bata bagaikan menyegarkan tubuhkan yang kelesuan. Kameel tidaklah mengalami kepenatan teruk dalam penerbangan memandangkan penerbangan dari Kuala Lumpur ke Perth hanya mengambil masa lebih kurang lima jam lebih. Dia lesu mendengar khabar yang Jamilah mungkin tidak dapat hadir ke sini dan seterusnya ke Darwin! Mindanya menjadi penat kerana kecewa! Jiwanya menjadi tandus kerana merana mendengar khabaran itu! Jasadnya merana kerana gadisnya itu tidak hadir sebagaimana yang diimpikan.
Dia melabuhkan punggungnya, untuk duduk di kerusi kayu yang hanya dilengkapi dua bangku duduk. Kain putih gading sebagai alas meja kayu empatsegi itu bagaikan menaikkan seri bangku dan kerusi itu. Dia duduk dengan selesa sambil membuka senarai menu yang baru diberikan kepadanya. Telefonnya mendayu berbunyi lagi. Lagu Elvis, Love me tender, berulang kali menyebut,
Love me tender,
love me sweet,
never let me go.
You have made my life complete,
and I love you so.

Love me tender,
love me true,
all my dreams fulfilled.
For my darlin' I love you,
and I always will.

Kameel membayangkan yang Wulan menghubunginya. Mungkin ada
khabaran penting yang perlu dijelaskan kepadanya. Mungkin juga panggilan penting dari Hani. Daripada paparan telefonnya dilihatnya, bertulis Bee. Dia hanya dapat mengagak, pastinya Jamilah tidak akan dapat hadir bersama-sama pertemuan mereka kali ini. Dia sudah bersedia menghadapi sebarang kemungkinan. Bersedia sekali memujuk hatinya yang kecewa.
            “Mel, you di bilikkah?”
            “Tak. Di Adelphi Steakhouse. Baru nak dinner. Any good news?”
            “Not just a good news. A  better news. She is coming  at noon.”
            Kameel tergamamm lagi. Mimpinya hampir menjadi realiti! Dia bungkam. Dia belum bersedia menghadapi berita segembira ini.
            Mel, Are you there?”
            “Yes, I am.”
            “Good. I’ll see you in the morning. We catch her at the airport at afternoon.”
            “Okay.” Jawapan yang pendek. Ringkas. Tanpa keliru. Tanpa sedu. Ayat yang menghiburkan lelaki empat puluhan yang masih memburu cinta Jamilah! Hanya dia! Sang perempuan yang pernah menjual cinta murahan di Perth!

No comments:

Post a Comment