Followers, thanks

Followers

Kandungan PM

Bab 1: Wulan: Aini Melati @ Wulan... Aku adalah Wulan. (penamat di tempat yang sama)
Bab 2:BakriKameel b.Badrulhisyam...Aku adalah Kameel.(Penamat di tempat yang sama)
Bab 3:Zara Orkhid Bt Desa..Aku adalah Zara
(Penamat di tempat yang sama)
Bab 4:Dunia Derita (sambungan di penamat yang sama)
Bab 5;Seindah Pertemuan.
Bab 6:Bulan yang tercalar
Bab 7:Bulan yang terus berdarah.
Bab 8:Bulan yang tersenyum.
Bab 9:Gemilau Cahaya Bulan.
Bab 10: Rembulan Cinta

Thanks for visiting...

Blog Nora Fuad

Blog Nora Fuad
Blog Nora Fuad, sila klik. Tq

About Me

My photo
pernah belajar mass com, edu...older of 4 siblings.Married to Fuad Halimi.Ex teacher to MGS Klang,MGS KL,SMK Tunku Putra,Langkawi. Ex Student SMK Sultanah Bahiyah,SMK Mahsuri Langkawi,UKM dan UM.

Novel pertama Okt 2010

Novel pertama Okt 2010
NOVEL PERTAMA OKT 2010... Link info novel, sila klik gambar.TQ

NOVEL KE 2

NOVEL KE 2
NOVEL KE2, FEB 2011, Info sila klik di gambar. TQ

Tuesday, August 9, 2011

Bab 3: petikan 1


BAB 3 : ZARA ORKHID BIN DESA
1
Sur l’oreiller une larme
Dans mon souvenir un drame
Tout ce qu’il m’a laissé
Un pas que l’on croit entendre
Une voix que l’on veut surprendre
Tu sais c’est du, du passé

J’m'en fous
J’ai pas besoin de toi
Pas besoin de tes bras
Ton image reflète ce que j’aime pas
Quelque soi les recourt, les appel au secours
Surtou ne te retourne pas
Cours cours loin
Le chemin est long
Avant qu’une autre te prenne la main

            Irama lagu dan lirik lagu  J'ai Pas Besoin De Toi, Lagu daripada Bahasa Perancis ini bagaikan menggolek rasa cinta di hati. Aku menggerakkan bibirku menyanyikan lagu ini mengikut rentaknya secara perlahan. Sama seperti lagu-lagu dalam versi bahasa lain dunia, irama lagu cinta membakar jiwa dan semangat bagaikan menghangatkan rasa kedinginan di musim dingin ini.
Cuaca pagi ini indah sekali. Awan bersemarak beralun dengan irama yang perlahan. Tidak alam lagi musim dingin akan berakhir, aku melepaskan lelah dengan perlahan.
            Perasaan cinta ini, walaupun di mana sekali kita berada, jauh di mana pun pelusuk benua dan di hujung dunia, perasaannya masih sama. Ingatan cinta itu pastinya masih sama. Serupa. Detik masa yang berlalu selalu menjadikan peristiwa atau suatu momentum kaku dan beku. Jika hanya menjadikan kita alpa, dengan setiap saat yang selalu memisahkan kita dengan diri kita sebenarnya. Cinta sentiasa mengajar manusia bermimpi. Cinta yang mengajar kita supaya berimaginasi. Cinta seolah menipu perasaan manusia. Kita berada di ambang mimpi. Fantasi. Dan aku tidak akan mengejar cinta. Hanya ada masanya aku rasakan cinta itu sering menghambatkan aku. Melemaskan aku. Sendiri.
            Membayangkan seorang gadis dari pulau kecil, Tuba, sekadar pinggiran di sebuah pulau di negeri Kedah dapat bertapak di sebuah pulau besar yang dikongsi bersama negara Perancis, Jerman, Sepanyol dan puluhan negara lainnya. Pulau ini malahan dikongsi bersama negara Eropah, negara-negara Afrika, negara-negara Timur Tengah dan negara Asia. Tiba-tiba merasakan diriku cukup kerdil di bumi Allah atas segala kesempatan yang diberikanNya untuk meneroka alam lain yang cukup luas terbentang. aku, gadis kecil di benua Eropah yang besar! Kerdil! Cukup kecil!
Diari yang lebih dikenali dengan nama ‘jurnal’ di Barat, sudah seminggu tidak kubuka, kubelek terus. Sudah lama tidak kucatat momentum yang berlaku di bumi Vannes ini. Bersaing dalam dunia milineum ini, walaupun kemajuan teknologi menjadi satu keperluan, aku masih juga kadangkala mengekalkan ‘tabiat’ lama, seperti yang diungkapkan oleh Kak Wulan. Aku lebih suka mencatatkan bisikan emosiku ke dalam diariku. Kucatatkan mengikut teknik lama, ditulis tangan dengan sebatang pen. Catatanku kadangkala berupa pantun empat rangkap, kadangkalanya hanya dilengkapkan dengan dua baris pantun yang mudah. Sesekali aku catatkan atau tampalkan dengan poskad yang aku terima daripada teman-teman…
Catatan terakhir, bertulis, 22 Feb, menerima sepasang kebaya bersulam, kain sutera Terengganu daripada Kak Wulan.
Kad sempena ulangtahun kelahiranku, dibelek terus. tulisan yang halus, condong ke kanan, jelas menggambarkan keperibadian Kak Wulan yang tegas, tetapi sangat bertolak ansur orangnya.
Catatannya yang dimulakan dengan pantun dua kerat, menggelikan hatiku.
Dek Zara, Pecah kaca, pecah gelas,
                  lepas baca, harap balas.

Maksud pantun itu lebih kurang sama dengan pantun dua kerat yang biasanya aku tulis di poskad yang dikirimkan kepadanya. Mataku terus melirik kepada kepada ayat-ayat yang menjadi penyambung kad istimewanya.

Zara, semoga ulangtahun yang hanya disambut setiap empat tahun ini akan menjadi ulangtahun yang istimewa. Semoga Allah akan permudahkan Zara bertemu insan soleh yang akan menyintai adek sehingga ke akhir hayatmu.

Sayang, Kak Wulan.

Pipiku terasa basah dengan air mutiara yang terasa suam di celahan hidungku. Walaupun kata-kata di kadnya hanyalah kata-kata biasa, yang sudah ‘lali’ dan acapkali diluahkannya dalam surat dan poskadnya, tetapi setiap bait ayatnya sentiasa menjadi ‘sumbu’ kepada  ‘nyalaan’ airmataku. Sehelai kebaya biru laut yang bersulam bunga teratai di gigi kebaya labuh tetapi kelihatan longgar sekali dengan tubuhku, setelah aku acukan ke tubuh kecilku. Bunga sulaman kecil yang indah, berjahit rapi, berselang seli berwarna emas dan kekuningan membangkitkan seri kain kapas.
“Kak Wulan, Kak Wulan. Puaslah adek kata, tak payah hantar kebaya, bila pulak mahu dikenakan kebaya ni. Sekarang pulak, musim sejuk.” Aku bercakap sendiri. Aku tahu, Kak Wulan tentunya menjahit baju kebaya ini sendiri. Sudah lama dia berangan-angan untuk membuka butik sendiri, pun begitu, dia tidak pernah menyuarakan hasratnya kepada abang Kameel, mahu pun keluarga mertuanya.
Agaknya, Kak Wulan cuba menjadikan kebaya nyonya ini sebagai hadiah harijadiku yang hanya akan kusambut setiap empat tahun sekali. Cuma, hadiah tersebut tiba lebih awal daripada jangkaan Kak Wulan. Aku sedari baju kebaya nyonya  ini dijahit dengan penuh rasa kasih sayang oleh Kak Wulan sendiri. Tiada bingkisan yang jauh lebih baik dibandingkan dengan hadiah daripada hati sendiri dengan  penuh rasa kasih sayang.
Pintu berwarna coklat samarku kedengaran diketuk berkali-kali. Mesti, teman serumahku, Eva. Auntie Jenny, tuan rumah kami jarang mengetuk pintu sedemikian rupa. Lagipun sudah menjadi tradisi tuan rumah tidak akan mengganggu privasi penyewanya.
“Masuklah Eva.” Eva segera merobos masuk ke bilikku dengan senyuman manisnya. Wajah kecinaannya masih jelas walaupun dengan sepasang matanya yang agak besar, berbeza sekali dengan situasi yang sinonim dengan kebanyakan bangsa thionghua yang lain. Pipinya yang gebu, berkulit putih bersih, dengan potongan rambut ala ’baby doll’ sering menjadikan dia sebagai bahan usikanku. Dia sering aku namakan sebagai ‘Eva, the sweet doll’. Disebabkan sudah terlalu biasa dengan gelaran itu, dia seolah tidak kisah lagi dengan panggilan itu. Bibir kecilnya yang nipis dan berwarna kemerahan itu, paling menarik aku kira, menandakan keserian yang begitu terserlah kepadanya.
“I bawa you coklat panas.” Mug yang ditatang dengan talam kecil segera diletakkan di hadapanku. Bersama di dalam talam itu adalah sepiring biskut berwarna coklat keperangan.
“Terima kacih.” Sengaja bercakap pelat mengusiknya.
Je t'aime à la folie,” sengaja dia memperolokkan aku dengan Bahasa Perancis yang bermaksud dia akan lakukan segalanya untukku.
“Cukup-cukuplah Eva dengan bahasa France ni. I dah rindu dengan Bahasa Malaysia.” Jawabku sambil ketawa. Jauh di sudut hatiku, aku lebih suka kalau golongan ‘pria’ yang menyebut ayat itu tadi kepadaku. Tentunya ayat yang ringkas tadi berbau lebih ‘romantis’. Romantikus sifatnya!
“Okay, tuan puteri.” Disambut ketawa kembali.
“Hai, tiba-tiba berbiskut Eva. Macam pelik je. Ada apa-apa rancangan yang I tak tahu?” pelik, sebab pada kebiasaannya, dia tidaklah serajin seperti hari ini.
“Hai, takkan rajin pun tak boleh?”
“Bukan tak boleh sayangku, cuma pelik sikit. Terima kasih sangat. Memang best mengena minuman panas ni, dan biskut, dalam kesejukan macam ni.” Segera tanganku mencapai sekeping biskut di hadapan kami, diletakkan di meja kecil di tepi meja kerjaku. Rasa biskut itu, agak luar biasa, terasa bagai ada perasa halia di dalamnya.
“Ada halia ke?” Belum sempatku menjawab soalan tadi, dia terus mengasak satu soalan lagi.
“Sedap tak?” Soalannya seolah memancing satu keputusan besar.
“Ada halia ke? Macam ada rasa halia?” Sekali lagi aku bertanyakan dia. 
“Sedap tak? Sedap tak?” Dia bertanya lagi. Mengasakku lagi.
“Sedap.”
“Biskut halia, mestilah ada halia. Tapi I pakai serbuk halia je.” Eva menjelaskan tanpa memerlukan soalan dariku.
“Hmm. Memang sedap. Rasanya lain macam. Tapi sekali rasa, mahu rasa lagi. Auntie Jenny tak ada ke?”
“Tak de. Agaknya keluar ke mall.” Auntie Jenny yang kami maksudkan adalah tuan rumah di mana kami menyewa ini. Rumah berloteng yang mempunyai empat bilik ini kami kongsi bersama dengan tuan rumah, sepasang suami isteri berbangsa Perancis. Sepasang orang tua yang mengamalkan sifat tradisional Perancis dengan sepenuhnya tetapi sangat bertoleransi terhadap kami. Kedua bilik kami digabungkan dengan loteng di bahagian tengah, dan loteng dijadikan pejabat untuk kami berkerja. Bilik tidur hanyalah untuk tidur dan barangkali, berangan.
Jeremy is coming. Not today, but he’s coming.” Eva kelihatan ceria menceritakan perihal teman lelakinya yang berada di London.
Oh, your Mr JL.” Kami membungkam ketawa bersama. Dia tahu sangta mengapa aku menggelarkan temannya itu Mr JL, kebetulan nama penuhnya adalah Jeremy Loh. Kadang-kala ada masanya aku menggelarkan Eva, Eva from the block, bersesuaian dengan gelaran ‘Jlo’ dan ‘Jenny from the block’ yang diberikan kepada Jennifer Lopez suatu masa dahulu apabila dia tengah hangat bercinta dengan Ben Afleck.
“Oh, Padanlah beriya benar buat biskut. Your Mr Jlo nak datang.” Fahamlah aku dengan perilaku dia yang tiba-tiba menjadi rajin.
“I test dulu buat biskut ni, jadi ke tak!”
Oo, testing. Okay for me. Should be okay for Mr Jlo too.”
Dia menyambung ketawa. Agaknya senang hati dengan pujianku, dan mungkin membayangkan kedatangan Jeremy nanti. “Tapi kan, depan dia, you jangan cakap Jlo tau, nanti marah dia pulak. You tahu Zara, I tak suka musim dingin ni. Sejuk, seram dibuatnya. Tapi duduk bersama di ‘arm chair’ ini, melihat hujan salji, satu kenikmatan tau.”
“Hmm ya.. merenung tingkap, melihat keputihan salji, hati pun terasa dingin sama.” Aku turut bersetuju dengan pendapatnya. Merenung sebatang pokok pain yang kering dan diliputi salji yang memutih, hatiku merasa dingin sama, cuma kenangan antara Kak Wulan, Ris dan Nina yang menghangatkan memoriku ketika ini, bersama juga kubawa ke Vannes ini kenangan indah keluargaku di Tuba ke sini.
“ You selalu kata hatiku yang dingin. Kenapa ya? You ada buah hati tak Zara?”
“Hah, buah hati.” Geli hati sekali mendengar perkataan buah hati.
“Ya, kekasih.”
“Kekasih!” Perkataan itu membuatkan aku tersedak. Perkataan ini sebenarnya jauh sekali menggelikan hatiku. Dia masih terdiam menunggu saat aku membuka bibirku.
“Dua-dua pun tak?” Aku menjawabnya lambat-lambat.
Aku hanya tertawa lagi. “You tak Eva, bukan kata buah hati, ‘putik hati’ pun belum ada lagi. Aku hanya terdengar dia mengilai ketawa.
“I kenalkan you nak tak? Semoga dengan perkenalan ini, you akan belajar mengenali ‘putik hati’ dan kemudiannya ‘buah hati’.”
“Hmm….” Aku hanya mendiamkan diri. Lucu juga mendengar perkataan ‘putik hati’ yang diulang berulang kali.
“Come on girl. Don’t pause..” Dia mulai mendesak.
“Okay, tapi jangan paksa I tau. I tengok dulu.” Ulasku. Aku tidak mahu hal ini menjadi satu rentetan perjanjian yang menyusahkan kedua-dua belah pihak nanti. Aku tidak mahu komitmen yang merungsingkan.
It’s more than happy to me.” Dia membalas.  Aku hanya memandang wajah senyumnya. Entah mengapa keputusanku yang hanya bersetuju untuk menilai lelaki yang akan diperkenalkan kepadaku menjadi satu keputusan yang menyeronokkan kepada dia. Entahlah. Di luar, salji masih memutih, seputih hatiku yang belum disentuh cinta!

No comments:

Post a Comment