Followers, thanks

Followers

Kandungan PM

Bab 1: Wulan: Aini Melati @ Wulan... Aku adalah Wulan. (penamat di tempat yang sama)
Bab 2:BakriKameel b.Badrulhisyam...Aku adalah Kameel.(Penamat di tempat yang sama)
Bab 3:Zara Orkhid Bt Desa..Aku adalah Zara
(Penamat di tempat yang sama)
Bab 4:Dunia Derita (sambungan di penamat yang sama)
Bab 5;Seindah Pertemuan.
Bab 6:Bulan yang tercalar
Bab 7:Bulan yang terus berdarah.
Bab 8:Bulan yang tersenyum.
Bab 9:Gemilau Cahaya Bulan.
Bab 10: Rembulan Cinta

Thanks for visiting...

Blog Nora Fuad

Blog Nora Fuad
Blog Nora Fuad, sila klik. Tq

About Me

My photo
pernah belajar mass com, edu...older of 4 siblings.Married to Fuad Halimi.Ex teacher to MGS Klang,MGS KL,SMK Tunku Putra,Langkawi. Ex Student SMK Sultanah Bahiyah,SMK Mahsuri Langkawi,UKM dan UM.

Novel pertama Okt 2010

Novel pertama Okt 2010
NOVEL PERTAMA OKT 2010... Link info novel, sila klik gambar.TQ

NOVEL KE 2

NOVEL KE 2
NOVEL KE2, FEB 2011, Info sila klik di gambar. TQ

Friday, July 1, 2011

Bab 2, petikan 1


BAB 2 : BAKRI KAMEEL BIN BADRULHISYAM. (aku adalah suami, kekasih yang entah masih menyintai wanita yang lain, memuja, memuji, dia yang tiada di hadapan mata...)
1
Lagu I’m a Millionaire, nyanyian… berkumandang rancak melalui stereo dalam kereta BMW X3  milikku.
Oh every time I close my eyes
I see my name in shining lights
A different city every night oh
I swear the world better prepare
for when I’m a billionaire...
       Ah! Siapa yang tidak mahu menjadi jutawan. Pastinya setiap orang yang hidup, pasti dalam hatinya berangan-angan untuk menjadi jutawan. Aku juga begitu. Alhamdulillah, sekarang ini aku bolehlah dikategorikan sebagai ‘Mini Jutawan’. Dengan nilai keuntungan syarikat melebihi jutaan ringgit setiap tahun, aku bersyukur dengan limpahan rezeki kurniaan Allah.
                Aku perhatikan pemanduku, Pak Ahmad yang biasanya kupanggil Pak Mat memegang stereng dengan berhati-hati. Cuaca yang tidak menentu, kekadang hujan renyai menjadikankan keadaan jalanraya yang sedikit licin dan becak. Seandainya kurang berhati-hati, kadangkala malang tidak berbau. Pandangan matanya kuperhatikan terus menatap cermin hadapan dalam situasi pagi yang semain cerah tetapi sedikit berkabus. Titik-titik hujan yang melampai mesra di cermin hadapan nampaknya tidak mengganggu penglihatan Pak Mat. Aku tersenyum sendiri, padanlah arwah ayah menggelarkan Pak Mat dengan nama ‘Pak Mat Cool.’
“Lama nanti Kameel di Jakarta?”
“Dua hari saja Pak Mat, kenapa?”
“Saja bertanya. Nanti bila pulak saya nak ambil Kameel.”
“Macam biasa Pak Mat. Saya akan telefon Pak Mat beberapa jam sebelum ambil saya.” Pelik pulak soalan Pak Mat ini. Macam tidak biasa, berurusan denganku. Bukankah pasti setiap bulan aku akan ke Jakarta, kadangkala, sehingga dua-tiga kali sebulan.
         Aku menyemak dokumen perniagaan lagi Harapanku, lobi kami bagi mendapatkan pasaran baranganku ke Jakarta akhir-akhir ini dan plan bagi mendapatkan rakan kongsi di Indonesia akan menjadi kali ini. Besar maknanya kalau kami dapat meluaskan peluang perniagaan dan usahasama bersama rakan kongsi baru di Indonesia ini akan berhasil. Walaupun bagi sesetengah orang, urusniaga di Indonesia agak kurang stabil kerana keadaan bencana alamnya seperti letusan gunung berapi, Tsunami, tetapi bagi sesetengah kawasan seperti Jakarta, urusan perdagangan dan urusniaga tidaklah terjejas. Malah kepadatan penduduknya memberi satu kelebihan dalam perdagangan. Sekiranya pandai menjadi peluang, implikasi negatif kepada individu yang lain, boleh menjadi peluang postitif kepada individu yang lain juga. Mungkin dalam bulan hadapan, aku dan rakan kongsi perniagaanku akan meluaskan pasaran barangan dan syer kami ke Vietnam, mahupun Laos serta Filipina pula.
          Negara ASEAN sepatutnya menjadi potensi pasaran yang luas sebelum memulakan pasaran ke peringkat antarabangsa atau global pula. ASEAN dan kemudian Australia, dan Eropah. Siapakan tahu, ianya pasti bakal berlaku?
Sekeping gambar keluargaku, gambar Aini, Ris dan Nina yang terselit dalam poket beg sandang yang aku bawa seolah menjadi penguat semangat dan jati diriku. Semuanya, jerit perit dan susah payahku ini, aku lakukan demi mereka. Aku mahu berikan mereka kehidupan paling selesa. Jika beberapa tahun dahulu, aku mampu melanjutkan pelajaran sehingga ke luar negara, ke Perth, Australia dengan biayaan penuh oleh ibubapaku sahaja, mengapa pula anak-anakku, Ris dan Nina tidak akan dapat peluang yang sama. Malah aku bercita-cita menghantar Ris, Nina dan isteriku Wulan bersama menemani ketika anak-anak gadisku belajar ke luar negara. Agak lebih selamat jika terdapat orang dewasa bersama mereka. Aku bimbang jika nasib mereka akan terjadi sepertiku, young and wild. Satu sejarah lama ketika satu masa dahulu.
Hujan yang renyai-renyai seolah-olah tidak mahu berhenti lagi. Hujan yang turun bagai mengerti kesunyian yang aku berjaya lindungi dalam pencarianku mencari dia. Hanya dia! Kulihat jam di tangan kiriku, nampaknya ada beberapa jam lagi masa sebelum tiba tempohnya aku perlu berada di lapangan terbang. Sengaja aku keluar di pagi hari supaya, aku lebih dapat menumpukan perhatianku dengan meneliti dokumen perniagaan dan bertenang.
“Pak Mat, berhenti di perhentian ya. Kita minum dulu.” Masih ada masa jika aku mahu berhenti minum untuk satu jam. Barangkali boleh makan roti canai yang enak di perhentian. Dibandingkan dengan makanan di lapangan terbang, kadangkala harga yang lebih mahal tetapi tidak mencerminkan rasanya yang lebih enak.
“Sempat ke kita nak ke KLIA nanti?”
“Sempat Pak Mat. Jangan risau. Sengaja saya keluar lebih awal. Saya bimbang jalan mungkin jem tadi, lagipun hujan renyai. Biasanya kalau hujan, kenderaan pun perlahan sedikit. Saya pun bimbang juga, kalau hujan makin lebat. Lagilah jem dan lambat pula. Nampaknya tak banyak pula kenderaan hari ni, jalan pun okay saja.”
“Itulah Kameel, jalan ni, tak boleh diramal. Kadang kita fikir okay, rupanya tak okay. Sesak, jem dan macam-macam. Bila fikir tak okay, rupanya tak sesak pula.” Pak Mat menyudahkan ayatnya dengan ketawa kecil. Aku pun tergelak sama.
“Begitulah Pak Mat, namanya kehidupan. Kita pun tidak dapat meramal segalanya walaupun kadangkala semuanya seolah terhampar di hadapan mata kita.”
“Betul tu Kameel. Allah sahaja yang mengetahui perjalanan yang tertulis untuk kita. Qada dan qadar Allah.”
Segera kami mendapatkan sebuah meja yang kelihatannya sudah dibersihkan oleh pekerja servis lebuhraya. Segera aku memesan roti telur dan dua gelas teh tarik yang kurang manis.
“Pak Mat nak apa-apa lagi?”
“Cukuplah Kameel. Sudah cukup kenyang ni. Lagi pun Pak Mat sudah sarapan di rumah tadi.”
“Awalnya Pak Mat sarapan. Saya belum sempat minum pun.”
“Wulan tak sempat buat air untuk minum?”
“Saya yang tak beritahu dia yang saya akan keluar awal pagi. Selepas sembahyang subuh tadi, kami bersalaman saja. Lepas tu, saya sudah menunggu Pak Mat datang.” Menerangkan kepada Pak Mat. Bukan salah Wulan sebenarnya, jika dia tidak sempat menyediakan segelas pun air minuman untuk suaminya. Salah aku sepenuhnya. Salah komunikasi! Aku yang tidak menyatakan kepadanya bahawa aku akan bergegas keluar pada subuh hari.
“Nanti, Pak Mat tengok-tengokkan juga rumah saya ya. maklumlah, keluarga saya semuanya perempuan dalam rumah tu.” Sempat aku memesan Pak Mat agar turut meninjau keselamatan isteriku, ibu dan anak-anakku di rumah sepeninggalanku.
“Rasanya kawasan tu cukup selamat Kameel. Ada jaga, sesekali ada juga polis meronda di kawasan tu.” Aku memandang Pak Mat yang berkata dengan yakin. Segera aku mengangguk mengiyakan pendirian Pak Mat.
“Yalah Pak Mat. Selama ni pun kawasan tu cukup selamat.”
Wajah Pak Mat nampaknya tenang, matanya kelihatan dalam, hidungnya terletak dengan sempurna sekali, kening yang rapat memperlihatkan air mukanya yang peramah dan pemurah senyuman. Bibirnya sentiasa tersenyum, biarpun dalam keadaan yang kelam kabut. Pernah satu ketika, hujan sebegitu lebat, dia terpaksa memandu perlahan, kerana cermin hadapan kereta kelihatan kelam dan berkabus. Daripada cermin tengah kereta, aku perhatikan dia tersenyum dalam tenang, mana mungkin dia setenang itu dalam keadaan yang haru biru! Bibirnya kelihatan mengucapkan zihir secara perlahan. Barangkali banyak sekali amalan keagamaan dalam hidup Pak Mat yang menjadikan dia tenang, sebening air kali yang dingin di pagi hari.
“Kata-kata Kameel mengingatkan saya kepada Tuan Haji, ayah Kameel.” Kata-kata Pak Mat seolah menarik perhatianku kali ini. Aku meletakkan cawanku semula ke meja kami, lantas menyambung dengan soalanku, “Kenapa dengan ayah saya Pak Mat?”
“Tuan Haji sangat penyabar dan yakin orangnya. Katanya, kalau kita berfikiran positif, segalanya akan menjadi positif seperti yang kita fikirkan. Sebab itu, pesan Tuan Haji, kita tidak perlu bimbang. Serahkan segalanya kepada Allah, kita akan selamat. Bukankah kita sentiasa dalam perlindunganNya?” Penerangan Pak Mat ada benarnya. Ayahku, Haji Badrulhisyam adalah seorang yang penyabar orangnya. Cuma kemahuannya sukar  ditolak, kerana setiap cadangan-cadangan atau ideanya merupakan idea yang bernas. Mungkin sifatnya itulah yang banyak membentuk diriku sekarang.
“Ya lah Pak Mat. Sejak ayah tiada, saya rasa satu kehilangan besar dari hidup kami. Terutamanya apabila mak saya sakit Alzheimer ketika ini. Mak seolah hilang semangat, setelah ayah saya ‘pergi’, sebab itu lah, penyakitnya semakin teruk.”
“Bersabarlah Kameel. Itu cara Allah menduga kita. Masaalah, penyakit dan kesulitan adalah kunci kepada kekuatan iman. Kameel beruntung mempunyai isteri yang penyabar seperti Wulan.”
Menyebut tentang Wulan, tentunya aku amat menyanjungi isteriku. Membayangkan diriku tanpa dia, tentulah kehidupanku bertambah buruk dengan ujian kepada ibuku searang. “Ialah Pak Mat.  Saya tidak fikir ada wanita lain yang boleh menjaga mak saya dengan baik sebegitu.” Aku lahirkan pujian kepada Wulan kepada Pak Mat. Kulihat Pak Mat mengangguk bersetuju. Dan aku amat beruntung, Aini Melati@Wulan, isteriku hanya bersetuju akan semua idea serta menerima dengan seratus peratus untuk berkompromi dengan impian dan kemahuanku. Belum pernah sekalipun, aku mendengar dia membantah hatta menyatakan pendapatnya setiap kali aku mengajukan pandanganku terhadap sesuatu.
          Bermula dengan idea berbulan madu seperti yang dicadangkan dengan ayahku sehinggalah dekorasi rumahku sekarang. Cuma berkaitan soal memberi nama anak-anak, aku serahkan sepenuhnya kepada Aini. Maklumlah, melihat kepada kepayahan dia membawa perutnya selama lebih sembilan bulan, aku rasa wajar peluang menamakan nama anak-anak diberi kepada isteriku. Aku sanggup memberi hak menamakan anak-anak sepenuhnya kepadanya, tanpa syarat!
“Pak Mat terima kasih ya,” sambil aku hulurkan empat keping not biru bernilai RM 200. Pak Mat seolah menolak pemberianku, terus kuasak wang tersebut dalam genggamannya. Aku sedari dia bekerja sebagai pemanduku, tetapi apalah salahnya sesekali bersikap pemurah terhadap orang tua yang telah lama menjadi pemandu setia ayahku.
Dia mengucapkan terima kasih berkali-kali. Barangkali pemberian RM 200 itu hanyalah beberapa keping kertas yang mungkin sama nilainya dengan harga dengan sehelai bagi sesetengah individu yang lain, tetapi dengan sesetengah individu yang lain, nilai wang ini lebih tinggi. Mungkin dengan wang sekeping itu, sudah cukup untuk memberi makanan sebulan kepada sejumlah ahli keluarga yang besar seperti di Jakarta.
           Barangkali memberi sejumlah kecil pemberian akan lebih nilainya jika seseorang individu itu tahu bersyukur seperti Pak Mat, dan nilainya seumpama jauh lebih bererti dibandingkan dengan individu yang tidak tahu bersyukur kepada Allah dan berterima kasih kepada orang lain. Bagai teringat-ingat akan teman-temanku yang barangkali bersikap ‘ego’, wang bernilai seribu pun, dikatakan “Ala, seribu je.” “Sikit saja seribu tu.” Ungkapan yang berbunyi sombong dan bongkak sekali.
Derapan pertama di Lapangan Terbang KLIA menyaksikan pelbagai ragam manusia. Dewan menunggu di sini, kelihatan sibuk dengan pebagai ragam manusia. Aku terus mengintai manusia yang lalu lalang di hadapanku. Ada wajah tersenyum, ada yang kelihatan serius. Ada juga yang sekadar memulangkan pandangan kosong kepadaku. Pun semuanya, seolah wajah asing kepadaku. Anehkan, dalam ratusan wajah manusia, terselindung pelbagai rahsia yang tersembunyi di sebalik wajah-wajah suram, ceria dan suka duka itu. Dalam keterasingan itu, teringat aku akan wajah mak.
Masih teriyang-iyang butir-butir percakapan yang diucapkan oleh Dr Nadia  kepadaku ketika membawa mak untuk pemeriksaan setelah mak kelihatan pelupa, sebenarnya jauh lebih pelupa setelah  enam bulan kematian ayah.
“Saya minta maaf Encik Kameel. Setelah kami teliti kes Puan Amnah, reaksinya menunjukkan ada tanda-tanda dan kaitan dengan Alzheimer. Situasi seperti ini merupakan  petanda akhirnya. Ujian kami menunjukkan Puan Amnah lupa kepada benda-benda kecil. Lupa nama ahli keluarga dan alam sekelilingnya.”
“Puncanya doktor?”
“Tidak diketahui Encik Kameel. Sebabnya adalah apabila amiloid protein yang membentuk sel-sel plak protein menjadikan terdapatnya perubahan kepada kimia otak. Kegagalan sel otak yang tidak berinteraksi antara satu sama lain, menjadikan neurotransmitter yang berfungsi menyampaikan mesej dari satu neuron ke neuron terjejas. Faktor penyakit ini masih lagi menjadi tandatanya pengamal perubatan.” Aku hanya tergamam. Penerangan doktor yang selanjutnya merimaskan aku.
“Setakat ini tidak ada kajian dilakukan bagi mengenalpasti punca nyanyuk di negara ini. Bagaimanapun, penyakit strok atau angin ahmar yang kerap berulang boleh menyebabkan seseorang terdedah kepada penyakit ini.”
“Tapi kalau dilihat, ibu saya ini tak ada penyakit strok atau angin ahmar.” Kupandang Dr Nadia di hadapanku. Dia kelihatan tenang sahaja. Doktor sepertinya barangkali sudah beribu kali menghadapi persoalan yang rumit seperti ini. Mereka sudah pasti tahu cara untuk menenangkan perasaan mereka bagi berhadapan dengan pesakit.
Mak dan penyakit Demensia mak yang menghilangkan semua kemanisan hidup kami. Aku pasti semua memori yang dikandung dalam minda mak, suka dan dukanya hilang  disebalik penyakit yang ditemui oleh Dr  Alois Alzheimer pada tahun 1907 ini. Benarlah kata ramai pengkaji penyakit ini, penyakit yang dipanggil The Long Goodbye ini bukan sahaja memadamkan semua memori pesakit, malah menjaganya juga memerlukan kesabaran yang tinggi.
 Dan aku seharusnya terus bersyukur memiliki isteri yang baik, yang tiada galang gantinya di muka bumi ini, isteriku, Wulan. Barangkali aku tidak pernah menyatakan kepadanya, akan rasa terima kasihku, jauh di sudut hatiku, ucapan terima kasih sahaja tidak akan mencukupi bagi menyatakan akan perasaan terima kasihku kepadanya.
Mendengar panggilan meminta penumpang masuk menuju ke Pesawat Garuda ke Jakarta melegakan perasaanku. Antara memoriku bersama Aini, mak, ayah, Ris dan Nina berbaur-baur bersama kenangan bersama Jamilah Mira Estee ketika menikmati hampir enampuluh kali purnama bersama-sama di Perth, Australia. Dan di manakah Jamilah Mira Estee yang biasanya kupanggil dengan nama Yang Mira. Dan panggilan cinta  kami berakhir di saat ayahku meminta aku mengahwini anak sahabat karibnya, Aini Melati.
Cinta kepada Yang Mira, masih bersemadi dalam memoriku dengan satu persoalan sarat dalam benakku, di manakah dia? Mungkinkah aku akan bertemunya lagi? Masih adakah peluang untuk kami bersama? Dia Miraku, yang masih sarat berada dalam memori dan hatiku, perginya hanya meninggalkan jejak cinta, tetapi gema cintanya masih berpalu di gegendang cintaku, sesekali apabila bayu rindu berpalu bersama secebis rindu yang masih ada di kalbu lelakiku. Masihkah ada cinta di hatinya? Masihkan dia menungguku hadir semula ke hatinya? Masihkan dia sudi menantiku?



No comments:

Post a Comment